Reklamowanie w wyszukiwarce Google daje szansę na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie zasięgów. Jest także dobrą drogą do pozycjonowania strony internetowej i wyróżnienia się na tle konkurencji. Jednak nieustanny wyścig o słowa kluczowe może doprowadzić do zbyt szybkiego wykorzystania przeznaczonych na kampanię środków. Przez to cele kampanii mogą zostać niezrealizowane. W jaki sposób efektywnie prowadzić kampanię Google Ads?

Podczas przygotowywania kampanii należy w pierwszej kolejności przyjąć cel, jaki ma ona osiągnąć. Tworząc kampanię dla firm z branży IT pod generowanie leadów, mamy trzy możliwości. Sprzedaż (w tym przypadku usług lub produktów), generowanie potencjalnych klientów oraz ruch w witrynie internetowej. Najpopularniejszą formą reklamy Google jest sieć wyszukiwania, z celem zwiększenia ruchu w witrynie i nad nią pochylę się w artykule.


Przygotuj narzędzia

Do naszej pierwszej kampanii promocyjnej niezbędny będzie planer słów kluczowych, a także Google Analytics. Dzięki pierwszemu narzędziu jesteśmy w stanie wyliczyć prawdopodobny wynik kampanii dla wybranych słów kluczowych przy budżecie proponowanym przez Google. Wyniki te mogą się nieznacznie różnić w zależności od konstrukcji reklamy, jednakże jest to całkiem precyzyjne narzędzie na start. Google Analytics pozwala nam spojrzeć na dane o użytkownikach odwiedzających stronę oraz ustawić oczekiwane konwersje. Dzięki tym dwóm narzędziom możemy optymalizować naszą kampanię. Dobrze jest również na początku stosować testy A/B reklam, naprzemiennie wyświetlając reklamy. Jest to najprostszy sposób na sprawdzenie skuteczności reklamy i zwiększenie konwersji.


Słowa kluczowe i budżet kampanii

Przy właściwym doborze słów kluczowych reklama będzie wyświetlana odpowiednim odbiorcom, a przy zrównoważonym wykorzystaniu budżetu będzie emitowana regularnie na pierwszej stronie. Koszt kliknięcia w naszą reklamę uzależniony jest od wartości słowa kluczowego użytego w wyszukiwarce. Kliknięcie w reklamę po użyciu słowa kluczowego „Wsparcie informatyczne firm” może wynieść nawet 25 zł. Natomiast w przypadku najpopularniejszego słowa kluczowego w branży ERP „system ERP” za reklamę przyjdzie nam zapłacić 8 zł za kliknięcie w reklamę. Czy jest to gra warta świeczki?


Posiadając wysoki budżet

Przy wysokim budżecie, od kilku tysięcy złotych miesięcznie, mamy odpowiednie środki do włączenia się w wyścig o najpopularniejsze słowa kluczowe. Należy pamiętać, że koszt słowa kluczowego nie zawsze wiąże się ze wzrostem prawdopodobieństwa, że potencjalny klient zainteresuje się naszą ofertą. Wysoki budżet daje możliwość tworzenia zróżnicowanych kampanii reklamowych, ale też stanowi większe wyzwanie. Spożytkowany umiejętnie da nam szansę na zmniejszenie ryzyka kliknięć w reklamę bez intencji dokonania wyznaczonego przez nas celu – wypełnienia formularza, zapoznania się z ofertą czy poznaniem produktu. Jeśli na naszej stronie internetowej są artykuły, warto również podpiąć je do kampanii. Taki zabieg zwiększa ruch na stronie, a także pomaga w pozycjonowaniu strony.


Posiadając niski budżet

Nie jest prawdą, że przy niskich budżetach, do tysiąca złotych miesięcznie, nie można efektywnie prowadzić kampanii Ads. Ale na pewno nie uda nam się wygenerować wystarczającej liczby kliknięć w reklamę, jeśli nastawimy się wyłącznie na wybór najpopularniejszych słów kluczowych. Co za tym idzie, nie zdobędziemy potencjalnych klientów dla firmy. Dodatkowo koszt słowa kluczowego to ciągła licytacja i z każdym kolejnym tygodniem stawka za reklamę może rosnąć. Nie można poświęcać uwagi (a więc i budżetu) wyłącznie słowom kluczowym o niskiej stawce CPC (kwoty kliknięcia w reklamę). Wiąże się to z ryzykiem, że osoba wchodząca na naszą stronę nie będzie zainteresowana produktem lub usługą, a na naszej stronie jest „przejazdem”. Przy tworzeniu kampanii reklamowych z niskim budżetem przyjąłem zasadę, że na 1 słowo kluczowe o wysokiej kwocie przypadają 3 słowa o niskiej kwocie. Dzięki takiemu rozwiązaniu zachowuję balans między tworzeniem zasięgów strony a poszukiwaniem wartościowych leadów.


Szukaj jednorożców wśród słów kluczowych

Aby zwiększyć zasięgi naszej kampanii reklamowej, można szukać słów kluczowych z niższym kosztem za pierwszą stronę wyświetleń w wyszukiwarce. Planer słów kluczowych pomoże nam znaleźć konkurencyjne słowa o niższych stawkach, a w trakcie trwania kampanii panel Google prezentuje rekomendowane słowa kluczowe do maksymalizacji wyników. Oczywiście nie polecam, aby dodawać każde rekomendowane słowo, natomiast warto zwracać uwagę na te propozycje, ponieważ wśród nich możemy znaleźć wspaniałe jednorożce. Dzięki nim zwiększymy zasięg reklamy i tym samym szansę na znalezienie leadów.


Pielęgnuj kampanię

Praca nad kampanią reklamową Ads przypomina opiekę nad szczenięciem. Należy ją stale doglądać i przede wszystkim nie zostawiać samej sobie! Systematyczna kontrola wyników kampanii i analiza danych wejść na stronę pomaga zwiększać skuteczność reklam. Zminimalizujemy też ryzyko przypadkowego „przepalenia” budżetu. Nikt z nas nie chce sytuacji, w której kampania nie przynosi rezultatów, mimo wykorzystania środków. Pamiętaj, że rozpoczęcie kampanii nie przyniesie od razu nowych klientów czy wzrostu sprzedaży. Każda kampania wymaga optymalizacji i analizy wyników – to jedyny sposób na uzyskanie satysfakcjonujących wyników kampanii Google Ads. Jeśli wiesz, że nie masz czasu na tworzenie kampanii i stałą opiekę projektu, zleć to ekspertom z agencji marketingowych, którzy pomogą rozwijać Twój biznes.