Mieć pomysł na biznes to jedno, ale pozyskać klientów to już całkiem inna historia. Jeżeli zdecydowałeś się na założenie swojego startupu, a nie dysponujesz dużym budżetem na jego promocję, pamiętaj o pięciu podstawowych krokach. Nie powinno ich zabraknąć, gdy planujesz launch swojego produktu.
Zadbaj o kreatywność w proponowanych rozwiązaniach, tak aby zaciekawić swoich odbiorców i wyróżnić się na tle konkurencji. Do dzieła!
5 pierwszych kroków marketingu w startupie
- Strategia i plan działań
Zacznij od przygotowania dobrej strategii marketingowej. Zanim się za to zabierzesz, określ cele, jakie chcesz osiągnąć oraz zasoby osobowe i finansowe, które możesz na to przeznaczyć. Ważne jest, aby strategię marketingową traktować jako część strategii rozwojowej i skonstruować ją tak, aby można było ją na bieżąco dostosowywać do sytuacji na rynku. - Key visual
Stwórz key visual tj. przewodnik identyfikacji wizualnej swojej firmy. Dzięki temu zapewnisz marce spójność graficzną, którą klienci bardzo lubią i zaczniesz budować rozpoznawalność od samego początku. Jest to krok bardzo ważny, niestety często pomijany w ferworze launchu firmy. Ale od czego są agencje? 😉 - Strona internetowa
Przygotuj stronę internetową lub chociażby prosty landing page. To główne źródło informacji o Twoim produkcie czy usłudze i tu będziesz kierować ruch z kampanii digital. Upewnij się, że CRM strony daje Ci możliwość wprowadzania edycji i rozwijania strony. To wizytówka Twojej firmy, a o pierwsze wrażenie warto zadbać. - Social media
Załóż profile na tych platformach społecznościowych, które pomogą Ci osiągnąć zakładane cele. Określ styl komunikacji i kwestie wizualne, aby profile wyglądały spójnie. Nie działaj ad hoc, planuj posty z wyprzedzeniem. Dbaj o regularny kontakt ze swoimi obserwatorami, odpowiadaj na komentarze i wiadomości - zbudujesz tym zaangażowaną społeczność. Te wszystkie elementy zaprocentują w przyszłości. - Reklamy digital
Jeżeli masz już spójny branding, dobrą stronę internetową i założyłeś profile w mediach społecznościowych - teraz czas na dotarcie z informacją o Twojej firmie szerzej! Dobrze (słowo klucz!) ustawione kampanie digitalowe zwiększą ruch na stronie i w social mediach, a tym samym dotarcie do potencjalnych klientów.
Wskazane w artykule kroki to elementy, których nie powinno zabraknąć, gdy wchodzisz ze swoim produktem czy usługą na rynek. Oczywiście nie musisz się ograniczać i możesz zrobić więcej np. pokusić się o działania PR i rozpocząć nawiązywanie relacji z mediami. Lista nie jest zamknięta, uzależniona jest też od branży i produktu, jaki wprowadzasz na rynek. Do Ciebie należy decyzja, czy robisz to swoimi zasobami, czy też rozpoczniesz współpracę z agencją marketingową.
Potrzebujesz wsparcia w stworzeniu strategii marketingowej dla swojego startupu? A może interesuje Cię tylko jeden z wymienionych w artykule obszarów? Napisz do nas, przeanalizujemy Twoje cele marketingowe i przygotujemy plan działań.